Lærervisning

Lærerveiledning
Lærerveiledning
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Tidsplan for dagen

Tidspunkt Aktivitet
8.15 Oppmøte ved Skådalen T-banestopp (Linje 1).
8.25 – 10.30 Undervisning om skogøkologi og forvaltning, og gjennomgang av instruksjoner til feltarbeid.
10.30 – 13.30 Gjennomføring av feltarbeid, inkludert lunsj.
13.30 – 14.00 Gjennomgang av funn og oppsummering.
14.00 – 14.15 Gå til Skådalen T-banestopp.
Kilder
Lærerveiledning
Tidsplan for dagen

Introduksjon og instruksjoner

Hva skal vi gjøre?

I dette feltarbeidet skal dere undersøke hvordan vegetasjon og andre biotiske og abiotiske faktorer endrer seg fra toppen av en skråning og ned til bunnen. Dere jobber i grupper, følger en fast kompasskurs rett vest, og stopper hver 50 meter for å gjøre undersøkelser. Ved hvert stopp registrerer dere ulike vegetasjonssjikt, dødt trevirke, dyrespor, sopp og lysforhold. Målet er å samle data som kan brukes til å forstå økologiske mønstre i skogen.

Før dere starter

  • Les gjennom hele denne instruksjonen, og still spørsmål dersom noe er uklart.
  • Sjekk at dere har alt som står på utstyrslista under. Si ifra om noe mangler.
  • Knytt sko og lukk lommer i klær og sekk. Gjør dere klare for ulendt skogsterreng.
  • Følgmed på beskjeder. Forsikre dere om at dere vet hvor dere skal starte, hvilken retning dere skal gå, og hvor/når dere skal avslutte registreringene.

Utstyr

Ta med selv

  • Klær etter vær, varme mellomlag og regnjakke
  • Gode sko
  • Sekk med mat, vann og sitteunderlag
  • Mobil med lysmålerapp (Photone) og appen Artsorakelet.
  • Powerbank
  • Blyant, viskelær og skriveunderlag

Utdeles til gruppa av NOA

  • Pinnemed markering for  1,78 m (10 m2)
  • Tau– markering for 5 m og 5.64 (100 m2) på tauet
  • Kompass 
  • Målbånd
  • Registreringsskjema og veiledning

Metoder i feltarbeidet

Alle skal bruke samme framgangsmåte. Vi kombinerer linjeanalyse og ruteanalyse, to vanlige måter å undersøke vegetasjon i et område.

I en linjeanalyse følger man en rett linje gjennom området man undersøker (for eksempel et skogsområde). Underveis gjør man observasjoner og målinger som viser hvordan naturen endrer seg langs linja. Målet her er å undersøke hvordan skogen endrer seg fra toppen av en fjellrygg og ned mot dalbunnen.

For å beskrive endringene langs linja stopper dere hver 50.meter og gjør en ruteanalyse. En ruteanalyse gjøres vanligvis i et kvadrat eller rektangel, men i dette feltarbeidet bruker vi sirkler fordi det her er mer praktisk. Dere undersøker bunn- og feltsjikt i en liten sirkel og busk- og tresjikt i en stor sirkel.

Når man gjør vitenskapelige undersøkelser i felt, er det viktig å følge instruksjonene nøyaktig. Hvis alle gjør litt ulike ting, blir det vanskelig å vite om forskjeller i resultatene skyldes naturen eller ulik metode. Dersom dere av en eller annen grunn må avvike fra instruksjonen, noter det tydelig i registreringsskjemaet.

Under finner dere instruksjonene for metoden dere skal følge.

Ruteanalyse

Start ruteanalysen på stedet dere får tildelt av underviserne fra NOA.

  1. Finn fram pinnen. Hold den ene tape-markeringen i ruten sentrum. Drei pinnen     rundt slik at dere markerer en sirkel med den andre tapemarkeringen på     pinnen. Det er 1,78 meter mellom tapebitene, noe som gir en sirkel med et areal på ca 10 m2.  Innenfor denne sirkelen registrerer dere bunn- og feltsjiktet i tråd med registreringsskjemaet.
  2. Bruk samme sentrum. Finn fram tauet og marker en større sirkel med en radius på     5,64 meter. Det er 5,64 meter mellom de to ytterste tapbitene, noe som gir en sirkel med et areal på ca 100 m2.  Innenfor denne sirkelen  registrerer dere busk- og tresjiktet, samt utvalgte abiotiske faktorer (se registreringsskjemaet).

Lineanalyse

Etter at dere har gjort den første ruteanalysen, skal dere finne neste rute ved å følge en linje fra toppen av Vettakollen. Underveis gjør dere ruteanalyser. Dere skal gå ca. 200-300 meter gjennom skogen til dere møter en liten traktorvei/sti.

  1. Elev A tar ansvar for kompasskursen. Finn fram kompass og kart. Still inn kompasset etter kartet slik at kursen peker rett mot vest. Sikt på et tydelig kjennetegn (tre, stein) som er synlig lengst mulig ned i skråningen. Gå dit og stå synlig  for elev B og elev C. Dersom man ikke kan se over 50 meter frem, tar man kompasskursen flere ganger.
  2. Elev  B og C finner fram tauet. Det er markert 5 m på tauet (mellom to tapebiter). Elev B står i sentrum for forrige rute. Elev C  går i retning elev A til tauet er stramt (5 m mellom B og C). Nå står elev C stille, mens elev B går forbi elev C og fortsetter i retning elev A til tauet igjen er stramt. Fortsett å «stafetten» slik ti taulengder (50 m).
       
    • Tips: Terrenget kan være krevende. Gå rundt hinder (stein, tett kratt), men fortsett målingen fra punktet dere kom til.
  3. Elev   B står nå i sentrum for neste rute. Gjør ruteanalysen.

Gjenta punkt 1–3 til dere kommer fram til veien/stien der feltarbeidet avsluttes. Dersom dere ikke har kommet fram innen kl.………., avslutter dere arbeidet og følger kompasskursen ned til veien. Langs veien/stien er det hengt opp røde og hvite bånd. Se etter disse dersom dere er usikre på om dere er på riktig sted.

Registreringsskjema – forklaring

Rute nr Linje
For hver gang deres stopper og analyserer noter dere hvilket nummer analyse dere gjør. Her skriver dere inn hvilken linje dere dere går (nummer).

Registeringer i liten sirkel (10 m^2)

Bunnsjikt

Vegetasjon Dekningsgrad
i prosent
Forklaring
Lav (ikke skorpelav) Bunnsjiktet i skogen består av moser og/eller lav. Bart fjell, stein og grus har en egen kategori. Steiner og fjell vil ofte være dekket av skorpelav. Skorpelav skal ikke regnes med.
Mose
Uten vegetasjon
(Fjell, stein, grus, sand, annet.)

Feltsjikt

Vegetasjon Dekningsgrad i prosent Andre arter i feltsjiktet:
Art 1
Art 2
Art 3
Forklaring
Feltsjiktet strekker seg fra 10 cm over bakken til 80 cm over bakken. Her skal dere finne de tre artene med størst dekningsgrad i feltsjiktet, artsbestemme dem og gi en vurdering av dekningsgraden for hver art. Fyll inn flere plantearter enn de tre mest vanlige, uten å angi dekningsgrad.

 

Observasjoner av sopp og dyr

Art/artsgruppe (sopp eller dyr) Beskrivelse av observasjon Forklaring
Denne er ment for observasjoner av fruktlegemer av sopp, dyr og spor av dyr. Sopp, leddyr (insekter og edderkopper) og andre mindre dyr skal kun registreres innenfor liten sirkel. Pattedyr og fugler skal registreres så lenge de kan observeres fra liten sirkel, men de trenger ikke være i den lille sirkelen.

Registering i stor sirkel (100 m^2)

Lysmåling

Plassering Lysverdi (PPFD) Kommentar
Senter
Periferi 1
Periferi 2
Periferi 3
Periferi 4
Gjennomsnittlig lysstyrke

  1. Finn frem mobilen og åpne lysmålingsappen. Mål lysstyrken (PPFD) i sentrum av den store sirkelen. Noter ned resultatet.
  2. Mål lysstyrken fire steder langs sirkelperiferien (langs selve sirkelen) av den stor sirkelen. Noter ned resultatene.
  3. Regn ut gjennomsnittlig lysstyrke.
Målepunkter i sirkel

Mål lyset midt i sirkelen og fire steder langs sirkelbuen.

Kronedekke

Totalt kronedekke (%) Forklaring
Kronedekke skal gis en verdi fra 0 til 100% prosent. Tenk deg at du ser skogen fra luften. Hvor stor del av den store sirkelen skygger trekronene for?

Busksjikt

Art Antall Forklaring
Einer 3 I busksjiktet regnes alle trær og busker som er over 80 cm høye og under 15 cm i diameter ved brysthøyde. Identifiser artene i busksjiktet og tell antallet individer av hver art. Dersom dere ikke klarer å identifisere arten, tar dere nærmeste artsgruppe (slekt, familie o.l.)
Osp 2
Ørevier 1

Levende trær

Art 15–29 cm 30–59 cm 60–89 cm 90–129 cm 130 cm →
Gran 5 4 1 1
Bjørk 2 1
…..
Forklaring
Dere skal artsbestemme og måle omkretsen til alle trær som har en omkrets fra 15 cm og mer. Legg inn antall trær i hver størrelseskategori (omkrets) for hvert treslag (art).

Døde trær

Størrelse
(omkrets i cm)
Stående/
liggende
Nedbrytnings-
grad
Sopp på trær Dyrespor
Stående 2 Rødrandkjuke – to fruktlegemer. Gnag av insekter i bark og ytterst i veden. Noen gnagehull går inn i veden.
Forklaring
Dere skal registrere alle døde trær som ligger helt eller delvis innenfor den store sirkelen og som har omkrets større eller lik 15 cm. Dersom treet er stående eller fremdeles har rot, måler dere høyden i brysthøyde (ca 1,3 m over bakken). Dersom det er en brukket stokk måler dere i bunnen av treet. Halvparten av treet må ligge innenfor den store sirkelen. Kryss av i boksen for treets omkrets.

Sett tallet for nedbrytningsgraden dere mener treet har (se beskrivelse av nedbrytningsgrad under).

Bruk Artsorakelet for å bestemme sopp dere finner på treet. Bruk laveste systematiske nivå dere klarer å bestemme.

Dyrespor på døde trær er typisk gnag etter insekter. Det kan også være hull laget av hakkespett eller spettesmier. Beskriv type spor og art/artsgruppe (hvis mulig).

Nedbrytningsgrad – forklaring

Under finner du en beskrivelse av de fire nedbrytningsgradene.

  1. Nylig død: Barken sitter fast i veden.  Veden er hard.
  2. Lite nedbrutt: Barken løsner eller har  delvis falt av. Soppmycel kan finnes under barken og det kan ha blitt dannet  kjuker på stammen.
  3. Middels nedbrutt: Barken er stort sett  borte. Veden er mykere, men det finnes fortsatt en hard kjerne som gjør at  stokken holder sammen.
  4. Sterkt nedbrutt: Stokken er gjennområtten  og formen følger bakken.
  5. Nesten helt nedbrutt: Stokken er overgrodd  og består av deler som ikke henger sammen.  

Kilder
Lærerveiledning
Introduksjon og instruksjoner

Næringsnett fra feltarbeid i skog.


Næringsnett


Her finner dere et næringsnett med en del av artene vi var innom i feltarbeidet i Skådalen. I tillegg har vi lagt inn et par arter vi snakket lite om, blant annet tømmermann, som er en bille i trebukkfamlien.  Du kan finne mer informasjon om de enkelte artene ved å klikke på arten. Da vil du havne på store norske leksikon eller Artsriket, avhengig av hvem som har beskrvet arten. Artsriket er Naturvernforbundet i Oslo og Akershus eget artslksikon.

Oppgaver til næringsnetet

  1. Finn en av næringskjedene i dette næringsnettet med minst tre trofiske nivåer. Beskriv deretter kort a) hver av artene i næringskjeden og b) energistrømmene gjennom denne næringskjeden.
  2. Forklar hvordan den store og den lille granbarkbillen, som lever på samme trofiske nivå, kan påvirke hverandre.
  3. Tretåspetten er en art som regnes som nært truet på Norsk rødliste, mens flaggspetten ikke er det. Studer næringsnettet til de to artene og diskuter om deres plassering i næringsnettet kan forklare hvorfor den ene er nært truet og den andre ikke er det.

Kilder
Lærerveiledning
Næringsnett fra feltarbeid i skog.

Abiotiske faktorer og trær

Trær i Norge – økologiske krav og toleranser
Kort oversikt for skogøkologisk bruk (temperatur, lys, vann, tørke, skogbrann, pH/kalk, næring, vind).
Art Temperatur Lys Vann Tørke Skogbrann pH/kalk Andre næringsstoffer Vind
Gran (Picea abies) Kuldetolerant; trenger moderat sommervarme; sliter i varme/tørre somre Svært skyggetålende (særlig som ung) Best på frisk–fuktig jord; tåler dårlig langvarig vannmetting Sensitiv Lav toleranse (tynn bark) Trives på sur jord; misliker kalk Nøysom; ofte N-begrenset; svarer på N-tilførsel Vindutsatt (grunt rotsystem)
Furu (Pinus sylvestris) Svært herdig; utnytter varme godt Lyskrevende Veldrenert, gjerne tørt; tåler dårlig vannlogging God Moderat (eldre tåler overflatebrann) Tåler svært sur jord Svært nøysom; ofte N/P-begrenset på sand/hei Vindsterk på dyp jord; svakere på grunt/vått
Osp (Populus tremula) Kuldeherdig; vokser raskt i varme somre Lyskrevende (pioner) Frisk–fuktig best; tåler vått bedre enn mange lauvtrær Moderat–lav (bladslipp i tørrår) Enkelttrær sårbare; bestand kommer tilbake (rotskudd) Liker nøytral–baserik jord; tåler svakt sur Relativt næringskrevende; strø brytes raskt ned Middels; kan knekke/velte på våt/grunn jord
Bjørk (Betula pubescens / B. pendula) Vid amplitude; fjellbjørk ved skoggrensa Mye lys til middels Dunbjørk: fukt/vannlogging. Hengebjørk: tørrere, veldrenert Middels (henge > dun) Lav; reetablerer raskt (frø/stubbskudd) Bred pH; ikke kalkkrevende Middels krav; responderer på næring Relativt vindsterk; kan velte på myr
Selje (Salix caprea) Herdig i hele landet Svært lyskrevende; kortlevd pioner Frisk–våt; tåler flom bra Sensitiv Lav som enkelt-tre; skyter fra basis etter brann Bred pH; ofte baserik/kalkrik kant Nitrofil; liker N-rike, forstyrrede steder Middels–svak; grunnrot/sprø ved
Eik (Quercus robur / Q. petraea) Varmekjær; begrenset nordover/høyt Moderat lyskrevende (best i gap) Robur: tåler periodisk flom. Petraea: foretrekker tørrere/veldrenert God (petraea best) Relativt høy; resprouter Kalktålende (ikke krav); robur svakt sur–nøytral, petraea svakt sur Middels krav; dype røtter; kan bli P-begrenset på fattig jord Vindsterk (god forankring)
Ask (Fraxinus excelsior) Varme gunstig; frøplanter kan skades av sen frost Skyggetolerant som ung; mer lysbehov som voksen Frisk–fuktig; tåler sesongvis flom Moderat Lav–middels (tynn bark); skyter fra stubb Foretrekker pH > 5,5; tåler ned til ~4,5 Næringskrevende (N, Ca, Mg) Middels–vindsterk (sinker/dype røtter)
Lønn (Acer platanoides) Herdig; blomster kan skades av sen frost Skyggetolerant som ung; kan stå under kronetak Mesisk–fuktig; liker jevn fukt Middels Lav–middels; kan skuddsprute etter skade Trives ved pH 6–8; kalktolerant; sjelden på sterkt sur jord N-krevende Middels; grunne røtter, men tåler vind ok
Rogn (Sorbus aucuparia) Herdig; lav varmesum; tåler kulde/frost Middels skyggetoleranse (kan stå under skjerm) Frisk–fuktig best; tåler litt tørt og vått; dårlig ved langvarig vannmetting Moderat Lav–middels; tynn bark, men skyter fra stubbe/rotskudd Bred pH (svakt sur–nøytral); ikke kalkkrevende, men kalktolerant Middels krav; responderer på næring Vindsterk (god forankring, liten krone)
Gråor (Alnus incana) Herdig; lavt varmekrav; trives i kjølige–moderate somre Mye lys til middels; etableres best i åpninger/kant Frisk–våt; tåler sesongvis flom; dårlig ved langvarig dyp vannmetting (mindre tolerant enn svartor) Tørkesensitiv–moderat; ønsker jevn fukt Lav (tynn bark), men kan skyte fra stubb Foretrekker baserik/nøytral jord; kalktolerant; også i svakt sur jord N-fikserende (Frankia); kan øke N-status; ellers middels krav Middels; kan velte på bløt/våt jord; stabiliserer ofte elveskråninger
Kilder
Lærerveiledning
Abiotiske faktorer og trær

Næringsnett Spill

Bygg næringsnettet

Klikk på arten som blir spist for å starte en pil. Klikk deretter på arten som spiser for å lage (eller fjerne) en pil. Dra med venstre musetast for å flytte arter. Klikk på en pil for å slette den.

Modus: Poeng: 0 Tid: –
Kilder
Lærerveiledning
Næringsnett Spill

Trykk på et kapittel til venstre