Skolens nærnatur
Ønsker du å ta med elevene dine ut og bruke naturen mer i undervisningen?
Vi tilbyr å komme til din skole og utvikle et eller flere undervisningsopplegg knyttet til natur som ligger i nærheten av skolen. Målet er å hjelpe dere med å ta i bruk nærnaturen som en del av den vanlige undervisningen. Vi lager opplegg for naturfag, men kan også trekke inn andre fag. Vi kan lage opplegg som passer for alle ungdomsskoletrinn og flere ulike kompetansemål.
Lære i og om nærnaturen
Undervisningsoppleggene innebærer at vi tar elever og lærere med ut i nærnaturen for å utforske den og gjennomføre ulike aktiviteter tilpasset akkurat deres område. Vi setter også sammen tilpassede ressurser (tekster, oppgaver, m.m.) som kan brukes i klasseromsundervisningen. Aktivitetene utendørs og fagressursene tilpasset klasserommet knytter sammen nærnaturen deres med kompetansemålene i læreplanen.

Naturrestaurering
Ved mange skoler finnes det områder hvor man kan bedre naturverdiene med ulike tiltak. Dette kalles ofte naturrestaurering og er et glimrende utgangspunkt for et undervisningsopplegg. Elevene får her mulighet til å bli kjent med naturen gjennom praktisk arbeid og se konkrete resultater av det de gjør. Arbeidet kan gå ut på alt fra å fjerne noen individer av fremmede arter til å anlegge blomstereng. Naturrestaurering er en utvidelse av, eller variant av, det å lære i og om nærnaturen, og også her vil vi tilby tilpassede fagressurser som kan brukes i klasserommet.

Videreføring
Vi kan bidra til gjennomføringen i to til tre år, men vårt langsiktige mål er at lærerne ved skolen overtar undervisningsopplegget og gjør det til sitt eget. Vi vil støtte lærerne med lærerveiledninger knyttet til fagressursene på denne nettsiden og personlig veiledning ved behov. Selv om vi ønsker at dere viderefører opplegget i en eller annen form, er dere selvsagt ikke forpliktet til det. Test det gjerne ut et år og se om dere liker det!

Ta kontakt!
Hvis du lurer på om dette kunne være noe for din klasse eller din skole, ta kontakt!
Kontaktperson
Knut Olav Fossestøl
knutolav.fossestol@naturvernforbundet.no
40 48 68 65
Eksempler på relevante kompetansemål
Under finner du noen av kompetansemålene som kan være særlig relevante når dere arbeidet med skolens nærnatur.
Naturfag
- Utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp.
- Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold.
- Gjøre rede for hvordan fotosyntese og celleånding gir energi til alt levende gjennom karbonkretsløpet.
Samfunnsfag
- Beskrive ulike dimensjoner ved bærekraftig utvikling og hvordan de påvirker hverandre, og presentere tiltak for mer bærekraftige samfunn.
KRLE
- identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
- utforske etiske ideer fra sentrale skikkelser i filosofihistorien og anvende ideene til å drøfte aktuelle etiske spørsmål