Ungdomsskole

Skogdag for hele trinnet

Bestill skogdag for hele ungdomskoletrinnet her.

 Ønsker dere en dag med faglig opplegg utenfor skolen for et helt trinn i mai eller juni?

På grunn av eksamen har mange skoler behov for faglige opplegg utenfor skolen visse dager i mai og juni. Mange ønsker også å avslutte året med en kombinasjon av faglige og sosiale aktiviteter i andre miljøer enn skolebygget.

Vi tilbyr derfor å ta med et helt trinn fra en skole ut en dag i skogen.


Elevene får et undervisningsopplegg om skog og skogøkologi. De får oppleve og lære om ulike typer skog, vår bruk av skog og alle de merkelige artene som bor der. I tillegg til en morsom og faglig dag ute i skogen får klassene mulighet til å arbeide med temaene før de drar ut og/eller etter at de kommer tilbake til skolen ved hjelp av nettressursene som finnes på denne siden.

På tur i Skådalen. Foto: NOA

Undervisningen foregår langs en løype fra Skådalen til Vettakollen, og er organisert som en natursti hvor de ulike postene er bemannet. Hver post tar for seg et bestemt tema om skogøkologi og bruk av skogen.

Oppgaveløsning ved Mindedammen. Foto: NOA

Undervisningsopplegget er særlig relevant for naturfag, men også samfunnsfag, matematikk, KRLE og andre fag kan knyttes opp mot det faglige opplegget.

Undervisningsopplegget er organisert slik at hele trinn, for eksempel hele 9. trinn, kan komme gjennom det i løpet av én dag. Dersom dere har mer enn fem klasser på ett trinn, anbefaler vi at vi deler opp klassene slik at halvparten av klassene gjennomfører undervisningen én dag, og den andre halvparten en annen dag. Vi er imidlertid fleksible med hensyn til praktiske løsninger.

Under finner du en beskrivelse av den praktiske gjennomføringen av opplegget. Helt nederst ser dere noen kompetansemål som er relevante for undervisningsopplegget.


Bestill Skogdag

Dere kan bestille Skogdag her direkte (bestillingen kan endres og avbestilles i etterkant) eller ta kontakt med oss dersom dere ønsker å gjennomføre en slik tur med trinnet deres.

Kontaktperson Knut Olav Fossestøl
naernaturskolen@naturvernforbundet.no
40 48 68 65

Skådalen/Vettakollen

 

Turen starter i Skådalen og ender på Vettakollen. Området er lett tilgjengelig via Oslos T-banenett. Skådalen T-banestasjon på linje 1 (Frognerseterbanen) ligger kun noen hundre meter fra naturstiens start ved parkeringen til Skådalen klatrevegg. Fra naturstiens slutt ved utkikkspunktet på Vettakollen er det 1,2 km til Vettakollen stasjon, hvor dere kan ta T-banen hjem igjen.

Klassene starter turen med omtrent 30 minutters intervaller, og skoledagens start og slutt må justeres noe for de fleste gruppene. Hele løypa er rundt 3 km.

Elevene må ha med seg mat og drikke og kle seg etter værforholdene.

Under finner du en oversikt over postene, litt om innholdet og hvor lang tid det tar å gjennomføre. Innholdet og rekkefølgen på postene kan variere.

Poster Aktivitet Ansvar Estimert tidsbruk
1. Trær - Elevene lærer å måle høyden på trær og om hva som kreves for at trær skal vokse. NOA 25 min
2. Brovokteren ved Mindedammen - Elevene får en liten oppgave de må løse før de kan passere demningen ved NOA 10 min
3. Skogøkosystemet - Elevene spiller skogbingo og lærer om skogøkosystemet. NOA 25 min
4. Følg tauet - Elevene får oppleve skogen uten å kunne se. NOA 20 min
5. Skog og skogbruk - Elevene gjør aktiviteter hvor de lærer om hvordan vi nyttiggjør oss av råstoffer fra skogen og hvordan dette påvirker dem som bor der. NOA 25 min
6. Skog-Quiz - Elevene svarer på en quiz om skogen. Spørsmålene finner de på poster i landskapet. NOA 25 min
7. Utkikkspunkt på Vettakollen - Turen avsluttes med utsikt over det meste av Oslo by på Vettakollen. Skolens lærere 10 min
Forflytting mellom poster og matpause Skolens lærere 50 min
Samlet tid natursti 3 timer og 10 min

 

Særlig relevante kompetansemål

Det er mulig å koble mange ulike kompetansemål fra ungdomsskolens læreplan til temaet. Her er kompetansemålene vi mener er mest relevante.
 

Naturfag

  • utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp
  • gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
  • gjøre rede for hvordan fotosyntese og celleånding gir energi til alt levende gjennom karbonkretsløpet

 

Samfunnsfag

  • beskrive ulike dimensjoner ved bærekraftig utvikling og hvordan de påvirker hverandre, og presentere tiltak for mer bærekraftige samfunn

 

Matematikk

  • utforske egenskapene ved ulike polygoner og forklare begrepene formlikhet og kongruens (9. trinn)
  • utforske,beskrive og argumentere for sammenhenger mellom sidelengdene i trekanter (9. trinn)

 

KRLE

  • identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
  • utforske etiske ideer fra sentrale skikkelser i filosofihistorien og anvende ideene til å drøfte aktuelle etiske spørsmål