Ungdomsskole

Skogdag for ungdomsskolen

Ønsker du å undervise om naturen ute i naturen? 

Det kan vi hjelper deg med i løpet av en skoledag i skogen. Vi tilbyr et undervisningsopplegg om skog og skogøkologi. Elevene får oppleve og lære om ulike typer skog, vår bruk av skog og alle de merkelige artene som bor der. I tillegg til en morsom og faglig dag ute i skogen får klassene mulighet til å arbeide med temaene før de drar ut og/eller etter at de kommer tilbake til skolen ved hjelp av nettressursene som finnes på denne siden.

Undomskoleelever på tur i Skådalen. Foto: NOA 

Undervisningen foregår langs en løype fra Skådalen til Vettakollen, og er organisert som en natursti hvor de ulike postene er bemannet. Hver post tar for seg et bestemt tema om skogøkologi og bruk av skogen.

Oppgaveløsning ved Mindedammen. Foto: NOA

Undervisningsopplegget er særlig relevant for naturfag, men også samfunnsfag, matematikk, KRLE og andre fag kan knyttes opp mot det faglige opplegget.

Bestill skogdag

Bestill en dag i skogen for en eller to klasser. Bestillingsskjemaet finner dere her.

Ønsker dere å komme hele trinnet, se her.

Ta kontakt med oss dersom dere lurer på noe.

Kontaktperson

Knut Olav Fossestøl

knutolav.fossestol@naturvernforbundet.no

40 48 68 65

Beskrivelse av turen

 

Turen starter i Skådalen og ender på Vettakollen. Området er lett tilgjengelig via Oslos T-banenett. Skådalen T-banestasjon på linje 1 (Frognerseterbanen) ligger kun noen hundre meter fra naturstiens start ved parkeringen til Skådalen klatrevegg. Fra naturstiens slutt ved utkikkspunktet på Vettakollen er det 1,2 km til Vettakollen stasjon, hvor dere kan ta T-banen hjem igjen.

Elevene må ha med seg mat og drikke og kle seg etter værforholdene.

 

Særlig relevante kompetansemål

Det er mulig å koble mange ulike kompetansemål fra ungdomsskolens læreplan til temaet. Her er kompetansemålene vi mener er mest relevante.
 

Naturfag.

  • utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp
  • gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
  • gjøre rede for hvordan fotosyntese og celleånding gir energi til alt levende gjennom karbonkretsløpet

 

Samfunnsfag

  • beskrive ulike dimensjoner ved bærekraftig utvikling og hvordan de påvirker hverandre, og presentere tiltak for mer bærekraftige samfunn

 

Matematikk

  • utforske egenskapene ved ulike polygoner og forklare begrepene formlikhet og kongruens (9. trinn)
  • utforske,beskrive og argumentere for sammenhenger mellom sidelengdene i trekanter     (9. trinn)

 

KRLE

  • identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
  • utforske etiske ideer fra sentrale skikkelser i filosofihistorien og anvende ideene til å drøfte aktuelle etiske spørsmål