Nye Bjerke

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

KG test prosjektressurs

I oktober var klassen din med på en ekskursjon i nærheten av Radiumhospitalet i Oslo. Først besøkte vi Ekebakken, og så på store hule eiketrær og artene som lever i disse trærne. Deretter krysset vi veien (ring 3) og så på et område hvor det også finnes store eiker, men hvor det er planer om å bygge ut. Til slutt så vi på et annet område hvor man også planlegger utbygging.Grunnen til at dere gjennomførte denne ekskursjonen er at dere fikk se og lære om et eksempel på et dilemma mellom utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold. Å kunne gi eksempler på, og drøfte slike dilemmaer er et av kompetansemålene dere kan komme opp i til eksamen (se under). For å kunne drøfte dilemmaet fikk dere høre om det biologiske mangfoldet i eiketrærne og om hvordan økosystemet i eiketrærne fungerer. Deretter så vi på hvilke konsekvenser utbygging av området på andre siden av ring 3 kunne ha for det biologiske mangfoldet. Til slutt diskuterte dere ulike alternativer for området som er foreslått utbygget.Ressursene på denne siden er laget for at dere skal kunne bruke dem i forberedelser til oppgaver, prøver og eksamen. Under finner dere de mest relevante kompetansemålene fra læreplanen.‍Relevante kompetansemål i naturfag: - gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold- utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp‍

Bakgrunn og mål

I oktober var klassen din med på en ekskursjon i nærheten av Radiumhospitalet i Oslo. Først besøkte vi Ekebakken, og så på store hule eiketrær og artene som lever i disse trærne. Deretter krysset vi veien (ring 3) og så på et område hvor det også finnes store eiker, men hvor det er planer om å bygge ut. Til slutt så vi på et annet område hvor man også planlegger utbygging.

Grunnen til at dere gjennomførte denne ekskursjonen er at dere fikk se og lære om et eksempel på et dilemma mellom utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold. Å kunne gi eksempler på, og drøfte slike dilemmaer er et av kompetansemålene dere kan komme opp i til eksamen (se under). For å kunne drøfte dilemmaet fikk dere høre om det biologiske mangfoldet i eiketrærne og om hvordan økosystemet i eiketrærne fungerer. Deretter så vi på hvilke konsekvenser utbygging av området på andre siden av ring 3 kunne ha for det biologiske mangfoldet. Til slutt diskuterte dere ulike alternativer for området som er foreslått utbygget.

Ressursene på denne siden er laget for at dere skal kunne bruke dem i forberedelser til oppgaver, prøver og eksamen. Under finner dere de mest relevante kompetansemålene fra læreplanen.

Relevante kompetansemål i naturfag:

- gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold

- utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp

Ekskursjon uke 47

I Artsdatabankens kartleggingssystem Natur i Norge (NiN) er naturskog definert som «skogsmark med skogbestand framkommet ved naturlig foryngelse av stedegent genmateriale, der menneskelig påvirkning har funnet sted i så liten utstrekning, for så lang tid tilbake, eller er utført på en slik måte, at skogsmarkssystemets naturlige struktur, sammensetning, og økologiske prosesser dominerer».

Undervisningsplan

Upåvirket og lite påvirket skog anses å være bevaringsverdig, både som referanseområder for forståelse av økologiske prosesser og for å sikre opprettholdelse av artsmangfoldet.

Plan

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Hva er en blomstereng?

Eng er et jordstykke med gress og andre vekster. Det skilles mellom natureng bevokst med ville, flerårige gressarter og andre urteaktige planter, og kultureng (kunsteng, dyrket eng) tilsådd med engvekster for å bli høstet ved slått, eventuelt brukt som beite. Eng brukes også som betegnelse på plantedekket som vokser på natur- eller kultureng.

Oppgave: blomstereng

Tekst til oppgaven om blomstereng.